Õige toiduga kaunid hambad

Foto: Shutterstock

 

Säravad hambad kaunistavad iga naeratust, kuid nende ilu ja tugevus sõltub kogu keha tervisest, heast keskkonnast ning ka hammaste enda puhtusest.

 

 

Hammastele on vaja igal söögikorral head toitu, mis tugevdab hambaemaili ja annab närimistööd. Viimane toob suuõõnde piisavalt sülge, mis on muu hulgas vajalik hammaste loputamiseks. Muidugi tuleb hambaid kaks korda päevas ka korralikult harjata.

Hambasõbralikud on suhkruta või vähese suhkrusisaldusega, aluselised ja süljeeritust suurendavad toidud, mis happerünnakut neutraliseerivad.

Võid oma hammaste heale tervisele ise kaasa aidata, kui järgid alltoodud viit põhimõtet.

 

  1. Pidurda suus olevate bakterite paljunemist

Hammastele on kõige ohtlikum toidujääkide ladestus hamba pinnal, niinimetatud hambakatu tekkimine, mis soodustab suus leiduvate bakterite paljunemist ning hambahaiguste arenemist. Nimelt toodavad bakterid happelist jääkainet, mis kahjustab hambaemaili.

Bakteritele meeldivad pehmed, magusad ja hammaste külge kleepuvad toidud, eriti kommid ja magusad joogid. Seega tuleks vältida sagedast maiustamist ja magusate jookide tarbimist. Suhkrut sisaldavat toitu tuleks hoida hammastega kontaktis võimalikult lühikest aega, näiteks magustatud jooki kõrrega imedes see hambaid peaaegu ei puutugi.

Olgu öeldud, et suubakterid saavad energiat suhkrust ja teistest süsivesikutest, mida leidub kõikides söökides ja jookides, kaasa arvatud puuviljades, krõpsudes, leivas, keedukartulites, makaronides ja mujal.

 

  1. 2. Puhasta hambaid kõva toidu närimisega

Hammaste tervise nimel on hea süüa kõva leiba ja kõva sepikut, näkileiba või teisi koorikleibasid. Paradoksaalselt otsime poes ikka kõige pehmemaid tooteid, kuid pehme leib lausa kleepub hammaste külge ja jätab sinna soodsa keskkonna bakteritele. Tegelikult sobib hammastele paremini kõva leib – selleks võib leivatooteid ka kuivatada või röstida.

Väga kasulik on närida värskeid aedvilju, näiteks õunu ja pirne. Samuti tasub hammaste tervise heaks süüa krõmpsuvaks grillitud köögivilju: porgandeid, lillkapsast, kaalikat, punapeeti ja muud sellist.

Loomulikult tuleb hambaid kaks korda päevas ka hoolikalt pesta ja jätta söögikordadele kolme-neljatunnised vahed, mil sülg saab hambaid loputada.

Loe edasi ajakirjast…